Sakala: Tento mostík je skvelý

25.02.2009 10:13

Bývalý vynikajúci skokan JAROSLAV SAKALA sa vo februári na Štrbskom Plese ukázal po dlhom čase. Tentokrát však nie ako skokan, ale ako tréner ženskej skokanskej reprezentácie Českej republiky, ktorú do Tatier priviedol na juniorský svetový šampionát.

Po koľkých rokoch si na Štrbskom Plese?

„V roku 1992 som tu skákal v rámci tréningu. Na menšom mostíku. Takže návrat po sedemnástich rokoch.“

Aký to bol návrat?

„Fajn, mne sa v Tatrách vždy veľmi páčilo. Strašne rád by som v lete prišiel so svojimi zverenkyňami na sústredenie. Aj kvôli kondičke, aj kvôli mostíku. Tento mostík je skvelý. Ťažký, ideálny na tréningy. Okrem skákania sa dá chodiť každý deň na túry, čo je výborné aj na kondičku.“

Kedy si skončil s aktívnou skokanskou kariérou?

„V roku 2002.“

Čo bolo potom?

„Rok som robil v lyžiarskom zväze manažéra pre materiál. Neskôr som vo Frenštáte pod Radhoštěm otvoril športový bar a obchod s lyžami. Plus internetový obchod.“

Po roku 2002 si až do vlaňajšieho leta, kedy si stal trénerom junioriek, nepracoval v skokanskej oblasti?

„Nie. Ale na mostíky u nás doma som chodil často, lebo skáče môj dvanásťročný syn a česká reprezentantka Vlaďka Pustková je dcéra mojej priateľky. V kontakte so skokmi som bol stále. Denne sme s vtedajším trénerom dievčat Pavlom Mikeskom rozoberali ženské skoky. Keď neskôr Pavel skončil, zväz oslovil mňa.“

Sú to prvé trénerské skúsenosti?

„Čiastočne sa to tak dá povedať. Dosť som spolupracoval s Olegom Mazurovom, športovým psychológom z Prahy, ktorý so mnou robil, keď som ešte skákal. Boli sme v kontakte celé roky, čo som bol mimo. Obehli sme aj nejaké preteky. Nemôžem povedať, že som úplný nováčik v trénovaní, ale učím sa a mám sa ešte čo učiť.“

Ako skokan si bol známy svojským tvrdohlavým prístupom, ktorý viedol k úspechu. Platí to o tebe aj ako o trénerovi?

„Prevzal som juniorskú reprezentáciu v októbri minulého roka, takže ten klasický letný kondičný tréning ma s nimi ešte len čaká od jari. Na jeseň som toho už veľa nemohol robiť, lebo sa začínali preteky. Skôr sa dievčatá len zoznamujú, čo ich so mnou čaká.“

V reprezentácii máš hlavne mladé dievčatá. Okrem Vlaďky Pustkovej, ktorá už čosi preskákala aj medzi dospelými skokankami, zatiaľ asi nie sú veľmi skúsené...

„Ale áno, aj Lucia Miková, aj Michaela Doleželová boli už vlani na majstrovstvách sveta juniorov v Zakopanom. Miša má veľké šance byť úspešná a ohromne na sebe pracuje aj Lucia. Obe majú štrnásť rokov.“

Je rozdiel medzi tréningom mužov a žien?

„Myslím, že nie je veľký rozdiel. Chodíme po kontinentálnych pohároch a pozorujem prípravu starších skokaniek. Zdá sa mi, že tréning je úplne rovnaký, ako pri chlapoch. Samozrejme, že váhy na činkách sú nižšie, ale inak je to to isté.“



JAROSLAV SAKALA (39)

  • Majster sveta v letoch na lyžiach v Planici, druhý a tretí na majstrovstvách sveta v skokoch na lyžiach vo Falune.
  • Tretie miesto na Zimných olympijských hrách v Albertville.
  • 182  štartov v pretekoch svetového pohára.
  • 11 krát bol na stupni víťazov v pretekoch svetového pohára.
  • Účastník troch Zimných olympijských hier.
Späť