Na Majstrovstvách SR si možno zaskáče Jozef Hýsek

16.03.2009 10:14

Má 53 rokov, kariéru skokana skončil v roku 1984. Dodnes sa však točí okolo skokov. Pomáha pri úpravách mostíkov pred pretekmi, z času na čas si zoberie na plece lyže a skočí si - Jozef Hýsek.

Je pravda, že chceš skákať na Majstrovstvách Slovenska koncom marca na Štrbskom Plese na mostíku HS-100?

Ak zdravie dovolí a ak budem môcť, tak áno. Nemám žiadne ciele, len by som si proste chcel s chlapcami skočiť. 

Po koľkých rokoch budeš skákať na takýchto pretekoch?

Ak sa dobre pamätám, bolo to v roku 2003, kedy som si tiež skočil. Ak naozaj budem aj teraz pretekať, bude to pre mňa veľmi ťažké. Nájazdové rýchlosti sú veľmi nízke, ja skáčem klasicky, takže je to úplne čosi iné, ako véčkom. Ale naozaj to je len o tom, že si chcem skočiť zopár skokov, aj keď to už bude fyzicky náročné. Ešte sa ale cítim na to, aby som dokázal skočiť z veľkého mostíka. Možnože to budú moje posledné preteky, ktovie. Záleží od zdravia.

Na Majstrovstvách sveta veteránov začiatkom marca v nemeckom Ruhpoldingu si získal vo svojej kategórii bronzovú medailu...

...a odtiaľ som išiel na veteránske preteky do Harrachova, kde som vyhral.

Čo láka človeka po päťdesiatke, aby stále skákal?

Vzťah ku športu, je to koníček. Muži majú rôzne koníčky, ten môj sú skoky na lyžiach. Takí Fíni, Nóri ešte v mojom veku trénujú na mostíkoch aj trikrát týždenne, za sezónu urobia dvesto-tristo skokov. Ja som si pred veteránskymi majstrovstvami sveta skočil 19 skokov na Štrbskom Plese, desať v Zakopanom a išiel som pretekať. Zahraniční veteráni majú úplne iné vybavenie, nové lyže, viazania, kombinézy.

Skáču aj veteráni v tvojom veku véčkom, alebo klasikou?

Ja skáčem klasicky, ale tí dvaja Fíni, čo ma v Ruhpoldingu porazili, mali náznaky véčka. Nie je to dokonalé véčko, ale snažia sa. Tým, že oni absolvujú ročne plno tréningových skokov, môžu skúšať, učiť sa.

Koľko skokanov chodieva na veteránske majstrovstvá sveta?

Keby som spočítal všetky kategórie, tak asi 180 pretekárov. V tom sú ale aj združenári.

Si jeden z mála skokanov, ktorý každý jeden skok zakončí telemarkom. Bez ohľadu na to, či je to tréning, alebo preteky, bez ohľadu na dĺžku skoku...

Ja inak ani neviem skákať. Len do telemarku. Keď som bol pred vyše tridsiatimi rokmi ešte aktívny pretekár, mali sme dvojmesačné sústredenie zamerané výhradne na telemarky. Skákali sme na malom mostíku a za každý skok bez telemarku sme museli absolvovať jeden skok navyše. Odvtedy som neurobil ani jeden skok bez telemarku. Keby som ho nespravil, asi by som šuchol rukou, alebo by som spadol, lebo v hrnci už odísť neviem.

Rozhodcovia na veteránskych pretekoch telemarky určite oceňujú.

No samozrejme, aj v Ruhpoldingu na veľkom mostíku, na ktorom som bol štvrtý, mi dávali za štýl aj 18 a 18,5 bodu. Keď som doskočil, prišli Nóri a hovorili mi - úžas, tak štýlovo pekný skok s telemarkom sa len tak nevidí. V Harrachove mi tuším dali aj devätnástku. Ale chlapci v mladších kategóriách tiež robili telemarky. Andy Goldberger, alebo Andy Wildhölzl s tým nemajú problém.

Okrem skákania na veteránskych súťažiach zvykneš pomáhať pri organizovaní pretekov. Bol si aj na februárových Majstrovstvách sveta juniorov na Štrbskom Plese, kde si pomáhal s úpravou doskočiska. Aké to boli preteky z tvojho pohľadu?

Zamakali si všetci, čo robili na mostíku, a to poriadne. Snažili sme sa ho dostať do perfektného stavu. Dúfam, že hodnotiace správy FIS budú v apríli dobré. Ale čo som počul od organizátorov, bola spokojnosť, nevyskytol sa žiaden sklz, ani vážnejší zádrhel.

 

JOZEF HÝSEK

  • Narodený 18. marca 1956 v Banskej Bystrici.
  • Bývalý dlhoročný československý reprezentant v skokoch na lyžiach.
  • Najlepšie umiestnenie na majstrovstvách sveta - 11. miesto v Lahti 1978.
  • Najlepšie umiestnenia v ostatných svetových a európskych pretekoch - 5. a 7. miesto vo Falune, 8. miesto v Holmenkollene, 3. miesto v Bakuriani, 2. miesto na Tatranskom pohári. - Mnohonásobný medailista z Majstrovstiev ČSSR.
  • Trojnásobný veteránsky majster sveta a trikrát bol bronzový.
Späť