Iľko: So skokmi v Tatrách už mám skúsenosti

29.01.2009 10:17

Je najznámejší a najrešpektovanejší slovenský prognostik počasia. Keď sa pred rokmi prihlásil do súťaže Európska výzva počasia  (Majstrovstvá Európy v predpovedi počasia), obsadil tretie miesto. Porazil aj zahraničné meteorologické ústavy. Hoci je tenista a býva v bratislavskom Lamači, sleduje aj skoky na lyžiach. JOZEF IĽKO.

Sledujete skoky na lyžiach na Štrbskom Plese? Už ste skokanom predpovedali počasie?

Keď v minulosti bývali v Tatrách svetové podujatia, bol som v kontakte s organizátorom Petrom Chudým. Robil som prognózy a myslím, že vtedy aj v SME písali, že Tatranci boli s mojimi predpoveďami spokojní. Neskôr ma kontaktovali zo Zakopaného.  Poslali mi e-mail, že robia Puchar Swiata, či by som im nepomohol s predpoveďou. Tak som spolupracoval pri svetových podujatiach aj s Poliakmi. Zaujímal ich najmä vietor.

Ako je to s predpoveďou vetra v okolí mostíkov na Štrbskom Plese?

Predpovedať smer vetra pre skokanský areál je zložité vinou orografie (kopce, údolia). Keď je slabší vietor, na mostíku môže fúkať úplne inak, ako na meteorologickej stanici, ktorá je trochu nižšie. Ale ak fúka silný vietor, presadí sa aj napriek orografickým podmienkam, a vtedy sa dá urobiť prognóza jeho smeru pre skokanský areál presnejšie. Celkovo je pre Slovensko ťažšie predpovedať práve preto, že je členité. Také Maďarsko, ale aj Česko, má omnoho jednoduchšiu orografiu.

Na koľko dní dopredu sa dá predpovedať počasie?

Teraz mám podklady do 1. februára. Vo výške 1500 metrov bude v pondelok zhruba plus dva, v utorok plus štyri, v stredu, štvrtok, piatok nula. V sobotu a nedeľu mínus jedna.

Na ďalšie dni by bola predpoveď menej presná?

Ja by som to už nevolal predpoveď, ale vyhliadka.  Lebo počasie sa môže meniť. Viem povedať vyhliadku do 7. februára, ale nemusí byť úplne presná. Druhého februára v pondelok by sa podľa vyhliadky mohlo ochladzovať na mínus šesť.  Utorok a streda mínus dva, vo štvrtok mínus tri, v piatok mínus šesť a v sobotu siedmeho februára mínus sedem . Takže nejaké mimoriadne dramatické ochladenie v dohľadnom čase neočakávam.  V pondelok 2. februára a v utorok 3. februára by mohlo byť ideálne počasie. V stredu môže prísť zmena, oblačnosť. Vo štvrtok aj sneženie. Vietor predpokladám šiesteho a siedmeho februára. Z hľadiska vetra vidím najhoršie ôsmy február. Ale pred pretekmi mi ešte radšej zavolajte a upresníme to.

Späť