Cecon: Na Štrbské Pleso sa nedá nepamätať

24.03.2009 10:12

Začiatkom februára stával počas majstrovstiev sveta juniorov pri odrazovej hrane štíhly chlapík v baranici, oblečený do vetrovky s nápisom ITALIA. Koučoval mladých reprezentantov svojej krajiny.  Bývalý skvelý skokan ROBERTO CECON.

V roku 1990 si na Štrbskom Plese získal striebornú medailu na majstrovstvách sveta juniorov v skokoch na lyžiach. Pamätáš sa na to?

„Áno, bola to moja prvá veľká medaila v kariére. Je nemožné sa nepamätať na Štrbské Pleso. Aj preto, že v roku 1990 som mal jednu z najlepších sezón.“

Pamätáš sa na ostatných skokanov, ktorí boli vtedy s tebou na stupni víťazov?

„No samozrejme, prvý Heinz Kuttin, druhý som bol ja, tretí Raszka. Ale už neviem, ako sa Raszka volal krstným menom (Tomáš).“

Vtedajšie Československo bolo tesne po páde komunizmu. Vnímal si ho ako krajinu, ktorá sa po štyridsiatich rokoch zbavila totalitného režimu?

„Spomínam si, že ešte v roku 1990 bolo pre vás ťažké žiť v tej situácii. Po toľkých rokov v diktatúre, ktorá bola tak drsná! No teraz som si každopádne všimol predovšetkým zmeny a bol som na Slovensku spokojný. Zmenilo sa všetko a všetci.  V porovnaní s minulosťou robíte veľké veci - nové kvalitné cesty, domy, nové hotely a máte toľko mladých, ktorí konečne hovoria jazykmi, ako je nemčina, angličtina. “

Československo neexistuje, vznikli z neho dva samostatné štáty Česko a Slovensko, demokracia tu má už skoro dvadsať rokov. Ako vnímaš Slovensko dnes?

„Ako som hovoril, bol som spokojný, že po toľkých rokoch som mal možnosť vrátiť sa a vidieť to. Najmä, keď z môjho zorného uhla sa, či už Česku, tak aj Slovensku, darí  vo všetkých oblastiach rásť tak rýchlo. Berte to ako kompliment. V budúcnosti nebude tak jednoduché o toľko postúpiť dopredu, ako ste doteraz pokročili.“

Bol si medzi rokom 1990 a 2009 na Slovensku?

„Bohužiaľ, za tých devätnásť rokov som cez Slovensko vždy iba prešiel. Naopak, v Čechách som skoro každý rok. Aj preto, že v Harrachove mám priateľov.“

Tvoja rozlúčka s dlhoročnou skokanskou kariérou v roku 2003 v slovinskej Planici bola emotívna. Čo sa dialo potom? Hneď si sa stal trénerom?

„Áno, v roku 2003 som skončil so skokmi a neskôr som ukončil aj štúdium. Stal som sa trénerom skupiny, s ktorou dnes ešte pracujem a idem s ňou hore.“

Majú súčasní mladí talianski skokani potenciál byť tak dobrí, ako si bol ty? Môže niektorý z nich prekonať tvojich 257 štartov v pretekoch svetového pohára?

„Ešte je príliš skoro hovoriť, či budú lepší. Potrebujeme ešte veľa trpezlivosti, lebo stále sú veľmi mladí.“

Ako sa ti páčil skokanský areál na Štrbskom Plese?

„Veľmi pekný mostík. Dobre, že je obnovený a znova ste mysleli aj na to, aby sa dalo skákať aj v lete. Areál pod štítmi Tatier je fantastický.“

Má Slovensko šancu znova získať aj preteky svetového pohára, keď bude zrekonštruovaný veľký mostík?

„Verím, že keď dokážete pokračovať v práci a zrekonštruujete aj veľký mostík, mohli by ste dostať svetový pohár. Menší mostík HS-100 podľa mňa spĺňa najprísnejšie normy. Veď si na ňom chodí v rámci tréningu zaskákať aj Adam Malysz.“

Máš dve deti. Skáču na lyžiach?

„S manželkou Serenou som ženatý od roku 1994 a máme 14-ročného Frederica, ktorý samozrejme skáče. Mladší Francesco má sedem, takže so skokmi ešte nezačal.“



Roberto Cecon

  • Narodený 28. decembra 1971 v talianskej Gemone.
  • Vo svojej kariére absolvoval 257 pretekov Svetového pohára.
  • Vyhral 6 pretekov Svetového pohára a 17-krát stál na stupňoch víťazov.
  • Dvakrát si vybojoval bronzovú medailu na majstrovstvách sveta v letoch na lyžiach (Planica a Harrachov).
  • Na majstrovstvách sveta juniorov bol druhý (Štrbské Pleso).
Späť